Formule 1 koorts in Zandvoort bereikt hoogtepunt

Foto: Charles Duijff

De Formule 1 koorts is in Zandvoort verder op gelopen nu de komst van Liberty Media baas Chase Carey en FOM baas Sean Bratches is aangekondigd. De Telegraaf heeft al gemeld dat deze week de handtekeningen tussen de Nederlandse initiatiefnemers voor de Formule 1 race in Nederland en het Formula One Management worden gezet. Het moment is zoals veel Zandvoorters hebben verwacht bij de Jumbo Racedagen.

Delegatie

Tijdens de Grand Prix van Spanje is ook een Nederlandse delegatie aanwezig geweest om de laatste plooien glad te strijken. Zoals gezegd komen Carey en Bratches naar Nederland om de komst van een Nederlandse Grand Prix aan te kondigen. Als dat in Zandvoort gebeurt, zullen beide heren er niet zijn om een harinkje te pikken aan de boulevard. Kranten als het AD en De Telegraaf melden dat de deal gaat om een driejarige overeenkomst met een optie voor nog eens twee jaar.

Media

Ook de landelijke media maakt zich op voor een aankondiging. Verschillende Zandvoorters hebben al een reportagewagen van de NOS waargenomen. Verschillende inwoners reageren er gevat op door te stellen dat de ploeg een visje gaan eten op de boulevard. Bij WNL hebben ze al een voorschot genomen op de aankondiging.

Heineken

Biermerk Heineken zal volgens verschillende media een prominente plaats innemen als het gaat om de race in Nederland. Het meest waarschijnlijke is dat de Nederlandse Grand Prix onder de Heineken Dutch Grand Prix de geschiedenis in gaat. Als de race op het Circuit Zandvoort terugkeert, zit er bijna 35 jaar tussen de laatste race van 1985 die destijds Niki Lauda als laatste winnaar heeft opgeleverd.

Spoorwegen

De Nederlandse Spoorwegen en ProRail nemen al vast een voorschot op de mogelijke Formule 1 race in Zandvoort. NH Nieuws meldt dat de spoorlijn tussen Haarlem en Zandvoort ‘volstrekt ongeschikt’ is voor de verwachte drukte tijdens een mogelijke Formule 1-race op Zandvoort. Dat zegt spoorbeheerder ProRail tegen het AD.

Tienduizenden passagiers

Volgens de NS denken zij tijdens een Formule 1-weekend tienduizenden passagiers te gaan vervoeren. Op dit moment zijn dat volgens de spoorwegen zo’n 5.000 passageiers die tussen de lijn Zandvoort en Haarlem reizen.

Twaalf treinen

Als de Formule 1 op het Zandvoortse circuit wordt gehouden wil de NS twaalf verlengde treinen per uur gaan inzetten tussen Amsterdam en de badplaats. Spoorwegbeheerder ProRail denkt dat dit voorlopig niet mogelijk is. ProRail heeft al een proef gedaan met acht treinen per uur en dat heeft direct al tot de nodige storingen geleid.

Veel stroom

,,Het optrekken en afremmen van meer en langere treinen vergt véél stroom. Zes treinen per uur is het maximaal haalbare”, reageert een woordvoerder van de spoorbeheerdienst in het Algemeen Dagblad.

Upgrade

Om het wel mogelijk  te maken heeft ProRail kennelijk ook gekeken naar Red Bull als het gaat om een upgrade. De spoorwegbeheerder denkt daar over na, maar zegt er direct bij dat daar een prijskaartje aanhangt. Verder denkt ProRail dat de overweg in Overveen wellicht permanent dicht moet vanwege de drukte op spoor tussen Haarlem en Zandvoort. De NS zegt dat het nu al op een maximale capaciteit rijdt.

Sociale media

Ook in de verschillende Zandvoortse Facebookgroepen maken veel Zandvoorters zich op voor de komst van de koningsklasse in de autosport naar de badplaats. Waar een flink deel van de inwoners het bijna zeker te weten dat het er nu echt van gaat komen, blijven ook evenzo veel Zandvoorters gereserveerd. Die willen het pas echt geloven als de handtekeningen worden gezet door circuitdirectie het FOM. Pas dan kan de vlag uit.

Bron: NH Nieuws, De Telegraaf en AD

article
12889
Formule 1 koorts loopt verder op
De Formule 1 koorts is in Zandvoort verder op gelopen nu de komst van Liberty
https://zandvoort.nieuws.nl/nieuws/12889/formule-1-koorts-in-zandvoort-bereikt-hoogtepunt/
2019-05-13T07:04:14+00:00
https://cdn.nieuws.nl/media/sites/391/2019/03/30180846/Duinpoort-trein-II.jpg
Circuit Zandvoort, Formule 1, koorts, Nederlandse Spoorwegen, ProRail
Nieuws