Kijk: zó werkt ‘t!

Foto: Wim Meijer Fotografie

Gezagvoerder toont aan piloot in opleiding hoe het kapingsalarm werkt. Eén conclusie kan worden getrokken: het werkte!

Het kan gisteren ongeveer iemand zijn ontgaan: even na zeven uur was er opeens volop hectiek in en rond Schiphol. Er was sprake van een zogenaamde ‘GRIP 3’-melding van de gezagvoerder van een vlucht van Air Europa, die op dat moment bezig was met de boarding voor een vlucht van Amsterdam naar Madrid.

Een  ‘GRIP 3’-melding wordt gegeven als er sprake is van een kaping. Hierdoor worden alle protocollen in werking gezet die van belang zijn in geval van ontvoeringen of kapingen.  Na de melding gisteravond trokken de hulpdiensten dan ook massaal naar de Amsterdamse luchthaven, werd een deel van de luchthaven gedurende meer dan een uur ontruimd en stond antiterreurpolitie paraat.

In die tussentijd stonden ook de media onder hoogspanning. Lange tijd was het niet duidelijk wat er aan de hand was, hetgeen leidde tot allerlei berichtgeving, veelal gevoed door de sociale media, dusdanig dat het ook voor de media steeds lastiger werd om nieuws en fake-nieuws van elkaar te onderscheiden.

Captain overenthousiast bij het geven van instructies
Later op de avond kwam dan die echte duidelijkheid: Air Europa verklaarde dat er sprake was van loos alarm. De gezagvoerder was bezig geweest met het instrueren van een piloot in opleiding. Daarbij toonde hij ook hoe het kapingsalarm werkt en drukte daarbij per abuis daadwerkelijk  de knop in. Het gevolg was een ‘spontane terreuroefening’ waarvan terugkijkend kan worden gezegd dat alles blijkbaar prima werkte. Daar kon geen geplande oefening tegenop.

De captain bood later ook aan de passagiers in het vliegtuig zijn excuses aan (zoals bovenstaand filmpje toont) waarna het vliegtuig om 20.50 uur alsnog naar Madrid vertrok.

Geen onderzoek
Op vragen van de media verklaarde Air Europa dat er geen disciplinair onderzoek naar de piloot wordt gestart. “Hoezo? Er valt hem absoluut niets te verwijten. Wat valt er nog te onderzoeken?” , aldus een woordvoerder.

Push the button
In ieder geval is het nu iedereen duidelijk hoe te handelen in geval van terreurdreiging:

 

'
article
15826
Kijk: zó werkt ‘t!
Gezagvoerder toont aan piloot in opleiding hoe het kapingsalarm werkt. Eén conclusie kan worden getrokken:
https://zandvoort.nieuws.nl/nieuws/15826/kijk-zo-werkt-t/
2019-11-07T14:54:21+01:00
https://cdn.nieuws.nl/media/sites/391/2019/11/08165208/Schiphol-foto-Wim-Meijer-Fotografie.jpg
kapingsalarm, Kijk: zó werkt 't!
Nieuws