Ouderenpartij Zandvoort wil duidelijkheid over extra kosten bij afvalinzameling

Foto: Pixabay

De Ouderenpartij Zandvoort (OPZ) heeft nog wat vraagtekens bij het raadsvoorstel van het college van burgmeester en wethouders over de extra kosten bij de afvalinzameling door Spaarnelanden. Fractievoorzitter Peter Kramer van de grootste raadsfractie wil weten of de extra kosten wel gerechtvaardigd zijn in verhouding met de gemeente Haarlem.

Opstapeling van extra werkzaamheden

Het gaat om een opstapeling van extra werkzaamheden die de extra kosten rechtvaardigen, waarbij:

  • veel inwoners in de eerste periode van de lockdown aan de slag zijn gegaan met het opruimen en uitvoeren van onderhoud van hun woning. Dit heeft specifiek tot een significant groter aanbod van grof huisvuil geleid.
  • door de richtlijn van het RIVM thuiswerken de maat is geworden en waarmee het aanbod van regulier huisvuil flink is toegenomen. Er is als het ware een verschuiving van bedrijfsafval naar particulier afval.
  • mensen zoveel thuis zijn dat het niet alleen resulteert in ander aanbiedgedrag van de rolcontainers, maar ook een toename van aanbod bij de inzamellocaties (onder andere de toename van karton als gevolg van het aantal thuisbezorgde pakketten.
  • met regelmaat medewerkers moeten bijspringen om gedumpt/bijgeplaatst (grof)vuil uit de openbare ruimte te verwijderen.
  • het aantal ingekomen meldingen is verdubbeld. Ook worden er gemiddeld 35% meer telefoontjes en mailtjes afgehandeld door de frontoffice.

Volgens Kramer wil het gemeentebestuur deze kosten ten laste brengen van het – nog in te stellen – reserve fonds voor corona.

Zelf onderzoek

Kramer heeft bij het laatste zelf onderzoek gedaan namens zijn fractie en geconstateerd dat Spaarneland telefonisch niet inhoudelijk bereikbaar was en je werd door verwezen naar een email adres.  Hij vraagt zich af hoe dit zich verhoudt met die 35 % meer aan zogenaamde telefoontjes en mailtjes tegen over het gebruikelijk aantal telefoontjes en mailtjes in vergelijkbare periodes.

Minder particulier afval in de openbare ruimte

,,Vanaf de start van de Corona crisis, medio maart 2020, is er ook sprake geweest dat parkeerterreinen zijn afgesloten en bezoekers zijn geweerd in Zandvoort, wat geresulteerd moet hebben in minder particulier afval in de openbare ruimte”, stelt Kramer. De fractievoorzitter wil weten In hoeverre dat is gecompenseerd. Als laatste wil Kramer weten wat de onderbouwing is, waar uit blijkt dat de inwoners van Zandvoort zoveel meer afval produceren dan die van Haarlem en waar verhoudingsgewijs een extra kostenpost rechtvaardigt van ca. € 33.000.

Cookieinstellingen