Nostalgie met drummer Pim de Boer van Haarlemse popformatie The Whiskers (1962-1970)

Eind jaren vijftig en de zestiger jaren zijn voor muzikanten uit onze regio, maar zéker ook muziekliefhebbers die de vele clubs en sociëteiten bezochten, een periode waaraan meestal met nostalgische gevoelens wordt teruggedacht!

Tekst Charles Duijff. foto’s Charles Duijff en vroeger beeldmateriaal Noord-Hollands Archief, collectie Fotopersbureau De Boer.

Terug naar 1960, toen ik van een neef zijn snaretrommel kon overnemen. Mijn neef had daar verder niets mee, maar ik was gek van trommelen. Alleen een snaredrum voldeed niet, daar hoorde natuurlijk minimaal een cymbal (bekken) bij, dat ik destijds van mijn ouders kreeg. Cliff Richard koos in 1958 zijn artiestennaam. ‘The King Elvis Presley‘ ging hem ver voor, die startte zijn carrière in 1953. Voor veel muzikanten in spe aanleiding, om in de jaren zestig een gitaarband te beginnen. Geïnspireerd door Cliff’s begeleidingsband The Shadows, ontstonden tal van bandjes meestal bestaand uit een bas- ritme- en sologitarist en drummer. Sommigen hadden ook een vocalist(e) in de band.

Pim de Boer

Zondag 19 februari j.l. ontmoette ik na ca. veertig jaar Whiskers drummer/zanger Pim de Boer, die ik dus in de jaren tachtig voor het laatst sprak in Gast Hoeve Adrichem te Beverwijk, waar Pim nu en dan speelde op feesten en partijen met zijn toenmalige duo Hickory. Zelf speelde ik in Hoeve Adrichem als drummer/zanger dinsdagavonden met toetsenist/zanger Ruud Jansen en bassist Hein Piscaer, mannen met wie we vanaf 1976 De Ruud Jansen Band vormden, steeds met andere gasten, zoals bijvoorbeeld Johnny Meijer, Jacques Kloes en Helen Shepherd.  (hieronder Hoeve Adrichem, het woonhuis. Daarachter zit een grote zaal vast, waar gelegenheid is voor feesten en optredens)Aanleiding voor dit artikel: Pim de Boer & The Whiskers

De Popgroep The Whiskers uit Haarlem, geformeerd door Ger Dijkshoorn en Ivo Niehe, waren een zeer populaire Popband die vele covers uit die jaren speelden en ondermeer optraden in Club Palermo in de Kromme Elleboogsteeg te Haarlem, waarvan ik maar al te graag getuige was. Tja, Club Palermo…. Ik leerde deze club kennen als een gezellige discotheek, waar in de zestiger- en begin zeventiger jaren regelmatig live muziek werd gemaakt. (Hieronder The Whiskers met hun cover van Morning Dew, geschreven door Bonnie Dobson)

Ik herinner me in die jaren live-optredens in de Haarlemse discotheek Palermo van Het Holland Kwartet met Hans Overmeer en o.a. drummer Willem Duyn (later zanger in het duo Mouth & Mac Neal),  Wally Tax & The Outsiders, en The Buffoons. Publiekstrekkers 1e klas in die tijd…. (Hieronder Het Holland Kwintet en The Buffoons) Alle zwartwit foto’s in dit artikel:  NH Archief Fotopersbureau De Boer) Overigens is onderstaande foto van het Holland Kwintet genomen in de destijds evenzo populaire club Caramella, tegenover het NS-station in Zandvoort.Hieronder The Buffoons, een Twentse band ontstaan in 1966 uit de groep ‘The White Rockets’ Ik zag ze live optreden in discotheek Palermo in Haarlem en ze zongen fenomenaal close harmony met ondermeer repertoire van het vocale Poptrio The Ivy League (1964) bekend van ondermeer ‘Tossing and Turning’Bezetting van The Whiskers ten tijde van ‘Morning Dew’: Ger Dijkshoorn (bas), André Janning (gitaar), Jan Stam (zang), Lou Kalk (keyboards), Pim de Boer (drums). Drummer Dick Hanszon verving Pim in een latere bezetting van de Whiskers. Daarvoor was hij drummer bij de Haarlemse band The Maro’s. Met de ontmoeting met Pim de Boer 19 februari j.l. kwamen al die herinneringen aan tal van live-optredens weer terug. (Hieronder de opvolger van Pim: drummer Dick Hanszon)

Discotheek Palermo werd april 1983 Club Stalker (foto hieronder)

OPROEP:

Wie wil meewerken aan (nu en dan) een leuke column op relevante sites van Nieuws.nl over de jaren 60 t/m 90? Als je bijvoorbeeld leuk beeldmateriaal bezit, wat rechtenvrij (©) is te gebruiken is dat mooi meegenomen. Heb je verhalen/ideeën, stuur een mailbericht naar [email protected] en wie weet….

Cookieinstellingen