Sociaal Zandvoort wil lijn 300 doortrekken naar Zandvoort

Foto: Wikimedia Shirley de Jong Creative Commons CC BY SA 2.5

Als het aan Sociaal Zandvoort ligt, rijdt lijn 300 van de Zuidtangent door naar Zandvoort. De partij denkt dat op die manier lijn 81 kan komen vervallen. Bovendien denkt Sociaal Zandvoort dat wanneer deze bus doorrijdt, de files makkelijker kan omzeilen, als ook de provinciale Zeeweg van Overveen naar Zandvoort een aantal aanpassingen onder gaat.

Voorstel

Het voorstel van Sociaal Zandvoort is te lezen bij de begrotingsstukken voor de raadsvergadering van november die geheel in het teken staat van de gemeentebegroting voor 2018. Sociaal Zandvoort komt met het voorstel richting het Zandvoortse college en gemeenteraad omdat Zandvoort met € 77.000 meebetaalt aan het bereikbaarheidsplan in de regio.

Tegen

In het voorstel wat als bijlage bij de motie voor een beter openbaar vervoer richting Zandvoort zit, stelt de raadsfractie dat zij vanaf de eerste dag tegen het beleidsplan zijn. Vooral ook omdat Sociaal Zandvoort aandacht heeft gevraagd om tot een betere busverbinding richting Haarlem en Zandvoort te komen. Bovendien vindt de partij dat de omliggende gemeenten verzoeken hebben ingediend waarbij Zandvoort te weinig baat bij heeft gehad.

Route

Sociaal Zandvoort ziet lijn 300 graag over de Zeeweg rijden. In het voorstel loopt de route via het treinstation Haarlem, Overveen, via de Zeeweg, richting Bloemendaal aan Zee, richting het treinstation Zandvoort, richting het centrum van Zandvoort en kan rijden zonder in de file te hoeven staan. Sociaal Zandvoort wil een aparte busbaan creëren maar laten meewegen dat de natuur zo gering mogelijk schade oploopt, omdat zij dat juist een belangrijk punt vinden.

Fietspad

Voor de busbaan wil Sociaal Zandvoort het fietspad aan de zuidzijde op de Zeeweg wat verbreden, zonder dat ook daar de natuur veel schade oploopt. De fietsers kunnen dan gebruik gaan maken van het fietspad aan de noordzijde. Het fietspad aan de noordzijde is volgens Sociaal Zandvoort erg breed waarover fietsers in beide richtingen kunnen fietsen als het pad wordt aangepast voor tweerichtingsverkeer.

File

Op deze manier kunnen de bussen, zonder in de file te hoeven staan, doorrijden richting Bloemendaal aan Zee en richting Zandvoort. Bij de natuurbrug Zeepoort op de Zeeweg, moeten de bussen om en om onder de natuurburg rijden door de onderdoorgang aldaar. Door deze busbaan aan te leggen, kunnen tevens de hulpdiensten van brandweer, ambulance en politie sneller in deze richting Zandvoort komen. Het mes snijdt volgens Sociaal Zandvoort aan twee kanten omdat de aanrijdtijd ook verbeterd kan worden.

Halte

Wat ook meeweegt voor de partij, is dat lijn 300 de halte van het ziekenhuis in Hoofddorp aan doet. Eerder heeft de raadsfractie zich al hard gemerkt, omdat juist ouderen gebruik maken van de medische zorg in de regio. Verder ziet de partij een voordeel omdat er een goede verbinding ontstaat met Schiphol en ziet Sociaal Zandvoort het voordeel van de buslijn, omdat deze om de tien minuten rijdt.

Haalbaar

Of het haalbaar is, moet uit de raadsvergadering blijken. Ook de provincie Noord-Holland heeft te maken met het voorstel, omdat zij de wegbeheerder zijn van de Zeeweg, maar ook gaan over onder meer het vaststellen van de route die lijn 300 rijdt.

Cookieinstellingen