Het internetplatform Onderzoeksredactie Tabak meldt dat zij documenten in handen hebben, waarbij tabaksfabrikant Japan Tobacco International Green Deal heeft gebruikt voor promotiedoeleinden. Eerder heeft het onderzoeksplatform via Zandvoort.nieuws.nl nog gemeld dat de Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteiten de deelname van de tabaksfabrikant niet in strijd heeft geacht met de Tabakswet.
Ander verhaal
Uit een persbericht van de Onderzoeksredactie Tabak blijkt dat het onderzoeksteam van redacteuren nieuwe documenten via de Wet Openbaarheid van Bestuur in handen heeft gekregen een ander verhaal vertellen. Tussen 2011 en 2014 heeft de Japanse tabaksfabrikant en de gemeente Zandvoort samen in de zogeheten Green Deal schone stranden de strijd aangebonden om peukenbakken en asbaktegels te plaatsen met het logo van JTI. Bij navraag door Onderzoeksredactie Tabak heeft de NVWA geoordeeld dat dit geen sluikreclame is geweest, omdat JTI niet aan de actie heeft deelgenomen om de tabaksproducten te promoten.
Nieuw licht
Het internetplatform zegt nu documenten in handen te hebben die een nieuw licht werpen op deze zaak werpen. Aanvankelijk heeft de gemeente Zandvoort geweigerd om de documenten te geven, maar na een WOB verzoek van het onderzoeksplatform op internet, heeft de bezwaarcommissie en een bestuursrechter de redacteuren in het gelijk gesteld en heeft de gemeente deze alsnog vrijgegeven.
Mailwisselingen
Volgens het platform gaat het hier om mailwisselingen tussen JTI en de gemeente in de periode 2011 tot en met 2014. In het persbericht spreekt de Onderzoeksredactie Tabak dat JTI zichzelf omschrijft als een ‘’initiatiefnemer vanuit de sigarettenindustrie die zijn verantwoordelijkheid neemt”. Het platform maakt duidelijk dat de fabrikant er wel één is, die niet het eigen belang is vergeten.
Uitdelen
De beide partijen hebben destijds afgesproken dat de tabaksfabrikant de posters en wegwerp-asbakken zou uitdelen aan de strandpaviljoens in Zandvoort. De posters zijn deels wel en deels zonder het JTI logo te zien geweest. Degene mét het logo zijn – mét instemming van de gemeente – naar strandpaviljoens gegaan waarmee JTI nog geen contract mee heeft gehad. Daarmee heeft het bedrijf dus de gelegenheid om bij die paviljoens reclame voor zichzelf te maken.
Bron: Onderzoeksredactie Tabak
Foto met permissie gebruikt van Onderzoeksredactie Tabak