ZANDVOORT - Oplichters gebruiken slimme trucs om uw
(bank)gegevens te bemachtigen of geld van u te stelen. Het Juttershart van
Kennemerhart organiseerde donderdag 28 november 2024 samen met de
politie en de
gemeente een bijeenkomst om inwoners van Zandvoort bewust te maken van
verschillende vormen van oplichting.
(bron: Gemeente Zandvoort)
Een politieagent gaf een presentatie met voorbeelden en
tips. Een deelnemer vertelde dat zij werd gebeld door een medewerker van de
bank. Deze zogenaamde bankmedewerker vroeg of zij geld wilde overmaken naar een
rekeningnummer. Ze dacht dat ze nooit in zo’n truc zou trappen, maar toch
gebeurde het.
In de zaal waren veel deelnemers die bekend waren met poging
tot fraude via WhatsApp-berichten. Maar toch gingen veel handen omhoog toen
werd gevraagd wie geld zou overmaken als een (klein)kind in zo’n bericht om
geld zou vragen.
Babbeltruc
Tijdens de bijeenkomst deed een acteur zich voor als een
medewerker van de gemeente. Hij vertelde dat de deelnemers mee konden doen aan
een actie waarmee ze een iPad konden winnen. Hij wist 21 van de 34 deelnemers
te overtuigen om hun contactgegevens te delen. 12 van hen gaven zelfs hun
identiteitsbewijs omdat de nep-medewerker er een foto van moest maken voor de
zogenaamde winactie. Aan het eind van de bijeenkomst werd verteld dat het om
een acteur ging. 1 van de deelnemers riep: “Dat is flauw! U moet nu wel dat
papiertje verscheuren!” De deelnemers die erin waren getrapt, vertelden er
eerst wel een slecht gevoel bij te hebben, maar na een leuk babbeltje geloofden
ze de acteur toch. Dit voorbeeld liet zien hoe snel en gemakkelijk zo’n truc
kan werken.
Voorbeelden van trucs
·
Oplichters aan de telefoon of aan de deur doen
alsof ze van de politie of een bank zijn. Ze vragen dan bijvoorbeeld om uw
bankpas en pincode voor een ‘veiligheidsonderzoek’.
·
Een pakketbezorger vraagt u om 1 cent te pinnen.
Met deze pintruc krijgen ze toegang tot uw bankgegevens.
·
U ontvangt zogenaamd een bericht van een
familielid dat geld nodig heeft. Bijvoorbeeld "Hoi pap of mam, mijn
telefoon is stuk dus ik gebruik een ander nummer. Ik heb een probleem, kun je
geld overmaken?".
·
Oplichters maken gebruik van spoofing. Dan lijkt
het alsof een e-mailadres, telefoonnummer of website van een betrouwbare
persoon of organisatie is. Bijvoorbeeld van een helpdesk. Het doel is om zo uw
(betaal)gegevens te bemachtigen.
·
Oplichters proberen via een e-mail of bericht
waarin u wordt gevraagd op een link te klikken uw persoonlijke gegevens te
stelen. Dit heet phishing.
Belangrijke tips
·
Geef nooit zomaar uw pincode of bankpas af.
Echte bankmedewerkers of politie vragen hier nooit om.
·
Knip een oude bankpas altijd door voordat u deze
weggooit. Zorg ervoor dat de chip niet meer werkt.
·
Let op bij verzoeken voor iets wat met spoed
gedaan moet worden. Als iemand haast heeft, is dat verdacht.
·
Stel vragen. Bel uw bank of het familielid zelf
terug om te controleren of een verhaal klopt.
·
Politieagenten komen niet zomaar aan de deur. En
ze komen altijd met legitimatie en eventueel een huiszoekingsbevel.
Hebt u een situatie meegemaakt die verdacht lijkt of bent u
met een truc opgelicht? Meld het dan op de website van de politie(link is
extern) of bel 0900-88 44.