Bijeenkomst voor inwoners Zandvoort ‘Trucs van oplichters herkennen’ in ontmoetingscentrum Juttershart

02 dec , 15:00 112
babbeltruc
Gemeente Zandvoort
ZANDVOORT - Oplichters gebruiken slimme trucs om uw (bank)gegevens te bemachtigen of geld van u te stelen. Het Juttershart van Kennemerhart organiseerde donderdag 28 november 2024 samen met de politie en de gemeente een bijeenkomst om inwoners van Zandvoort bewust te maken van verschillende vormen van oplichting.
(bron: Gemeente Zandvoort)
Een politieagent gaf een presentatie met voorbeelden en tips. Een deelnemer vertelde dat zij werd gebeld door een medewerker van de bank. Deze zogenaamde bankmedewerker vroeg of zij geld wilde overmaken naar een rekeningnummer. Ze dacht dat ze nooit in zo’n truc zou trappen, maar toch gebeurde het.
In de zaal waren veel deelnemers die bekend waren met poging tot fraude via WhatsApp-berichten. Maar toch gingen veel handen omhoog toen werd gevraagd wie geld zou overmaken als een (klein)kind in zo’n bericht om geld zou vragen.
Babbeltruc
Tijdens de bijeenkomst deed een acteur zich voor als een medewerker van de gemeente. Hij vertelde dat de deelnemers mee konden doen aan een actie waarmee ze een iPad konden winnen. Hij wist 21 van de 34 deelnemers te overtuigen om hun contactgegevens te delen. 12 van hen gaven zelfs hun identiteitsbewijs omdat de nep-medewerker er een foto van moest maken voor de zogenaamde winactie. Aan het eind van de bijeenkomst werd verteld dat het om een acteur ging. 1 van de deelnemers riep: “Dat is flauw! U moet nu wel dat papiertje verscheuren!” De deelnemers die erin waren getrapt, vertelden er eerst wel een slecht gevoel bij te hebben, maar na een leuk babbeltje geloofden ze de acteur toch. Dit voorbeeld liet zien hoe snel en gemakkelijk zo’n truc kan werken.
Voorbeelden van trucs
·        Oplichters aan de telefoon of aan de deur doen alsof ze van de politie of een bank zijn. Ze vragen dan bijvoorbeeld om uw bankpas en pincode voor een ‘veiligheidsonderzoek’.
·        Een pakketbezorger vraagt u om 1 cent te pinnen. Met deze pintruc krijgen ze toegang tot uw bankgegevens.
·        U ontvangt zogenaamd een bericht van een familielid dat geld nodig heeft. Bijvoorbeeld "Hoi pap of mam, mijn telefoon is stuk dus ik gebruik een ander nummer. Ik heb een probleem, kun je geld overmaken?".
·        Oplichters maken gebruik van spoofing. Dan lijkt het alsof een e-mailadres, telefoonnummer of website van een betrouwbare persoon of organisatie is. Bijvoorbeeld van een helpdesk. Het doel is om zo uw (betaal)gegevens te bemachtigen.
·        Oplichters proberen via een e-mail of bericht waarin u wordt gevraagd op een link te klikken uw persoonlijke gegevens te stelen. Dit heet phishing.
Belangrijke tips
·        Geef nooit zomaar uw pincode of bankpas af. Echte bankmedewerkers of politie vragen hier nooit om.
·        Knip een oude bankpas altijd door voordat u deze weggooit. Zorg ervoor dat de chip niet meer werkt.
·        Let op bij verzoeken voor iets wat met spoed gedaan moet worden. Als iemand haast heeft, is dat verdacht.
·        Stel vragen. Bel uw bank of het familielid zelf terug om te controleren of een verhaal klopt.
·        Politieagenten komen niet zomaar aan de deur. En ze komen altijd met legitimatie en eventueel een huiszoekingsbevel.
Hebt u een situatie meegemaakt die verdacht lijkt of bent u met een truc opgelicht? Meld het dan op de website van de politie(link is extern) of bel 0900-88 44.