Wielerongelukken ligt niet alleen aan wielrenners

Foto: Jaap Koper

De recente ongelukken met wielrenners ligt niet alleen aan de wielrenners zelf. Volgens Mark Rasch en Jos Kras heeft ook de overheid een rol om de ongelukken terug te dringen. Afgelopen week heeft een ongeluk plaatsgevonden met wielrenners op het fietspad tussen de Langervelderslag en Zandvoort. Volgens getuigen zijn daar twee groepen met elkaar in botsing gekomen en zijn drie wielrenners daarbij gewond geraakt.

Landelijk

Ook landelijk is het mis gegaan. In Zeeland zijn twee wielrenners dodelijk verongelukt en is ook een 77 jarige Hillegommer omgekomen bij een wielerongeluk met een vuilniswagen in Abbenes. Ongelukken die volgens Mark Rasch te maken hebben met de toename van het gebruik van fietspaden. Volgens Rasch is het sportieve fietsen en ook het gebruik ervan toegenomen.

E-bike

Dat heeft volgens de Zandvoortse fietshandelaar ook te maken met de vlucht van de e-bike aan het begin van dit decennium. In die periode gebruiken 10.000 mensen de fiets en na de introductie van de e-bike is dat volgens Rasch verdubbeld. Uit een publicatie van november 2016 op Tweewieler.nl heeft Rasch het gelijk aan zijn zijde.

Verwachting

,,De verwachting is dat dit de komende drie tot vijf jaar verder gaat toenemen, naar 40.000”, zegt Rasch. En dat terwijl de fietspaden volgens Rasch in de omgeving van Zandvoort weinig mee veranderen. ,,De gemeente Utrecht heeft bijvoorbeeld geïnvesteerd in snelfietspaden van vijf tot acht meter breed”, zegt Rasch.

Breedte

Het ongeluk op het fietspad tussen de Langervelderslag en Zandvoort heeft volgens Rasch te maken met de breedte van het pad. Naast de fietsers en wielrenners maken ook wandelaars gebruik van het pad. Dat leidt volgens Rasch onherroepelijk tot spanningen. Dat ligt volgens hem aan het acceptatievermogen van de mensen zelf. Rasch erkent ook dat er een kleine groep wielrenners het heeft verpest voor een grote groep die zich wel aan de regels houdt.

Overheid

Ook sportinstructeur Jos Kras zegt dat de overheid weinig doet. ,,Je wordt van alle kanten door diezelfde overheid aangemoedigd om te bewegen. Als vervolgens diezelfde overheid in hun kantoor blijft zitten en weinig doet, is er iets mis”, zegt Kras.

Recreatieve wielrenners

Overigens leert Kras de recreatieve wielrenners wel bij, hoe zij zich moeten gedragen in het verkeer. ,,We hebben etiquette’s en codes”, zegt Kras. Zo is er volgens Kras de code dat je twee aan twee moet rijden op een fietspad, ruim van te voren belt en in bochten zoveel mogelijk rechts houdt.

Mooi

Kras vindt het juist mooi dat ook oudere mensen in beweging komen. Volgens hem is zestig jaar nu anders dan twintig jaar geleden. ,,Ouderen zijn veel actiever”, zegt hij. Wel zegt Kras ook dat bij oudere mensen het reactievermogen afneemt. Ook Kras is van mening dat sommige mensen agressief reageren op wielrenners.

Pleidooi

Het pleidooi van Rasch is duidelijk. ,,Doe normaal”, klinkt het uit zijn mond. Iets wat Kras ook zegt.

'

Reacties

article
6242
Wielerongelukken ligt niet alleen aan wielrenners
De recente ongelukken met wielrenners ligt niet alleen aan de wielrenners zelf. Volgens Mark Rasch
https://zandvoort.nieuws.nl/achtergrond/6242/wielerongelukken-ligt-alleen-aan-wielrenners/
2017-07-21T13:33:21+02:00
https://cdn.nieuws.nl/media/sites/391/2017/07/21132702/Racefiets-Jaap-Koper.jpg
Jos Kras, Langevelderslag, Mark Rasch, wielrenners
Achtergrond