Zandvoorts Dutch Features exporteert succesvol in buitenland

Foto:

Het Zandvoortse bedrijf Dutch Features Global Entertainment verkoopt op succesvolle wijze Nederlandse televisie- en filmrechten aan het buitenland. Vijf jaar geleden is Pim van Collem begonnen met het bedrijf en inmiddels werken er nu vijf gespecialiseerde medewerkers  in het Internationaal opererend bedrijf.

Door: Jaap Koper

Animo

Animo is er genoeg voor het Nederlandse televisiedrama. Er is volgens Van Collem tegenwoordig veel vraag naar. Bovendien heeft Dutch Features onlangs een deal gesloten met het grote Netflix dat wereldwijd 100 miljoen abonnees heeft en ook in Nederland veel kijkers trekt.

Specialiteit

,,Onze specialiteit is vooral Nederlandstalige drama series en speelfilms”, vertelt Van Collem. De Zandvoortse ondernemer merkt dat er in de wereld een groeiende behoefte is aan Nederlands drama. Het bedrijf verkoopt veel Nederlandse dramaseries in met name Amerika, Duitsland, Frankijk en Engeland. Ook in China wordt er grappig genoeg veel gekeken naar Nederlandse content.

Selectief

Dutch Features gaat daarbij selectief te werk. Van Collem let op kwaliteit, acteerprestaties en Internationale aantrekkelijke onderwerpen, die aansprekend moeten zijn voor een Internationaal publiek. Zo wijst het bedrijf toch regelmatig dramaseries en films af. ,,We kijken continu wat er geproduceerd wordt. Daar maken we een voorselectie van ”, vertelt hij.

Hoge kwaliteit

Door het leveren van hoge kwalitatieve drama met name uit Nederland en België , werkt Dutch Features met grote producenten in Europa. Inmiddels heeft het Zandvoortse bedrijf wereldwijd een groot netwerk aan internationale klanten opgebouwd.

Belangstelling

De belangstelling voor de film komt niet zo maar uit de lucht vallen. Vader Simon heeft jarenlang in de jaren zeventig en tachtig filmprogramma’s gemaakt. ,,Eigenlijk heeft mijn vader op een positieve manier mij geïnfecteerd met film”, vertelt Van Collem.

Filmwereld

Vanaf zijn achttiende is Van Collem al aan het werk in de filmwereld. Dat is begonnen in het Nederlands Filmmuseum, met een opleiding in filmrestauratie van oude brandbare films. Vanaf zijn 23e is hij zich gaan specialiseren in internationale acquisitie en is gestart bij de Veronica Omroep Organisatie.

Specialist

Daarna heeft hij als Internationale acquisitie specialist respectievelijk gewerkt voor de TROS, AVRO en FILM 1 (Filmnet) en Polygram Filmed Entertainment. In 1995 vraagt Joop van den Ende aan Van Collem om de Internationale distributietak van Endemol Entertainment te gaan leiden. Daar geeft hij leiding aan een groot Internationaal team.

Unieke ervaring

Met al die werkzaamheden heeft Van Collem een redelijk unieke ervaring in het internationaal distribueren van films en televisieseries opgebouwd. Na enige tijd als producent te hebben geopereerd is hij vanaf 2012 zelfstandig gaan opereren als distributeur en salesagent.

Veertig jaar

Inmiddels zit Van Collem veertig jaar in dit vak. In zijn periode bij onder meer de AVRO en TROS heeft hij ook series als The A-Team naar Nederland gehaald. Voor andere omroepen heeft Van Collem ook bekende series als Magnum, Dynasty, The Bold and The Beautiful en Baywatch naar Nederland gebracht.

Pim van Collem

Manier van kijken

Wat Van Collem is opgevallen, is dat de manier van kijken is veranderd. ,,De tv cultuur is volkomen veranderd door het internet. Inmiddels is de tv kijker consument en zelf bepalend geworden”, vertelt hij. Want waar vroeger de mensen de programmagids volgden om hun favoriete programma’s te zoeken, is het vooral voor de jongere generatie nu zelf bepalen wat en waar iemand gaat kijken.

Digitale kanalen

Dat heeft volgens Van Collem vooral te maken met digitale kanalen zoals You Tube, maar ook met de Video On Demand kanalen zoals Netflix en Videoland. ,,We verkopen ook steeds meer aan Internationale Video On Demand zenders”, zegt hij. De honger naar nieuwe producties is groot.

Broer

Pim van Collem is ook de broer van drummer René van Collem bij Doe Maar. Daar waar Pim het drummen als een hobby doet, doet zijn broer dat als professioneel muzikant. ,,In Zandvoort Noord hebben we een gezamenlijke drumstudio”, vertelt hij. Het is één van de dingen die hij buiten zijn vak om doet. En waar hij alle spanningen van het werk van ‘zich af kan slaan’. Dat vak bestaat uit een grote liefde voor films en televisie dramaseries  distribueren en dat allemaal vanuit  Zandvoort waar hij woont en kantoor houdt.

'

Reacties

article
6487
Zandvoorts Dutch Features exporteert succesvol in buitenland
Het Zandvoortse bedrijf Dutch Features Global Entertainment verkoopt op succesvolle wijze Nederlandse televisie- en filmrechten
https://zandvoort.nieuws.nl/achtergrond/6487/zandvoorts-dutch-features-exporteert-succesvol-buitenland/
2017-09-07T11:45:30+02:00
https://cdn.nieuws.nl/media/sites/391/2017/09/07114613/Dutch-Features-Global-Entertainment-Jaap-Koper.jpg
Dutch Features, Pim van Collem
Achtergrond