Stormschade door Ciara: wat is er verzekerd?

Foto: Pixabay

Ciara; de eerste storm die ons land dit jaar teisterde en de eerste in Nederland met een naam. Code oranje en maximumwindstoten van 129 kilometer per uur en windkracht 11 aan de kust. Deze natuurkracht gaat gepaard met de nodige problemen en schades.

(bron: Pricewise.nl)

Honderden kilometers files

Honderden kilometers files, een aangepaste dienstregeling en deels stilgelegd vliegverkeer – er werden 240 vluchten geannuleerd van en naar Schiphol. Ook stormschade blijft bij deze windkrachten niet uit en het aantal schademeldingen loopt flink op bij verzekeraars. Juist een dag na de storm komen er vaak nog veel meldingen binnen. Schadekosten kunnen na een grote storm in totaal in de miljoenen lopen. Gedupeerd door stormschade? Dit is er verzekerd.

Windkracht bepalend vergoeding stormschade

Waar het KNMI (Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut) van storm spreekt bij windkracht 9, hanteren verzekeraars windkracht 7 vaak als minimumgrens. Daarbij is sprake van harde wind met snelheden van 50 kilometer per uur. Deze moet zijn gemeten door het KNMI. Met de windkrachten die Ciara gisteren toonde is er geen twijfel over of er wat betreft het weer sprake zou zijn van stormschade of niet. Langs de kust was er sprake van windkracht 11, 10, 9 en 8. Meer landinwaarts daalde deze naar 7.

Schade aan en rondom woning

Door heftige stormen kan er schade ontstaan aan en rondom woningen. De zondag langsrazende Ciara zorgde voor flink wat schade aan woningen en auto’s. Mede door omgewaaide bomen en losgeraakte takken en dakpannen. Bij schade aan de woning is er een beroep te doen is op de opstal- of inboedelverzekering. De opstalverzekering biedt een dekking voor schade aan de woning en alles wat nagelvast zit aan het huis, zoals bijvoorbeeld rolluiken en het dak.

Opstalverzekering dekt alles wat nagelvast zit, of liever gezegd ‘zát’, aan de woning (foto: Pixabay)

Losse onderdelen

Schade aan losse onderdelen in en om de woning, zoals een barbecue en tuinmeubelen, wordt vergoed vanuit de inboedelverzekering. Stormschade wordt ook in de minst uitgebreide dekking meegenomen door de verzekeraar. In de meeste gevallen zal voor stormschade een beroep worden gedaan op de opstalverzekering. Dat betekent dat er bij schade aan een huurwoning naar de huurbaas gestapt kan worden. Deze is namelijk verantwoordelijk voor het verzekeren van de opstal: het huis. In het geval van schade aan losse spullen die onder de inboedel vallen, gaat dat natuurlijk niet op.

Soms geen vergoeding stormschade

Wel zijn er uitzonderingen. Kon de schade voorkomen worden, dan zal er geen vergoeding worden uitgekeerd. Dat is bijvoorbeeld het geval bij slecht onderhoud aan de woning, het niet goed sluiten van ramen of deuren of het in de tuin laten staan van spullen die kunnen om- of wegwaaien op het moment dat bekend is dat er storm op komst is. De schade wordt dan gezien als eigen schuld. Ook wordt niet alle waterschade vergoed. Zo valt schade door grondwater, overstroming bij het doorbreken van de dijken en sluizen, kades en waterkeringen niet onder de dekking.

Hoe zit het bij schade aan auto?

Als er door een storm schade ontstaat aan de auto, dan is hiervoor geen beroep te doen op de opstal- of inboedelverzekering. Voor deze schade is er de autoverzekering. Alleen met een WA-beperkt-casco-verzekering en een allriskverzekering zijn kosten door stormschade gedekt. Het claimen van schade die is ontstaan door storm, heeft vaak geen invloed op de schadevrije jaren.

Schade aan de auto: alleen gedekt met een WA-beperkt-casco-verzekering en een allriskverzekering (foto: Pixabay)

Stormschade melden

Meld stormschade zo snel mogelijk bij de verzekeraar waarbij de opstalverzekering, inboedelverzekering of autoverzekering loopt. Bel de verzekeraar op en bespreek wat te doen. Noodvoorzieningen treffen om verdere schade te voorkomen, of de boel juist de boel laten zodat de experts de schade kunnen opnemen? Het is altijd verstandig om foto’s te maken van de schade. Die kunnen dienen als bewijsmateriaal. Stuurt de verzekeraar een expert langs, bijvoorbeeld een glaszetter, loodgieter of timmerman, dan zal de verzekeraar de kosten direct aan het schadebedrijf uitkeren. De verzekeringnemer heeft hier dan geen omkijken naar. Wel geldt er bij stormschade een apart eigen risico; het bedrag dat de verzekeringnemer eerst zelf moet betalen voordat de kosten vergoed worden. Dit is vaak hoger dan het standaard eigen risico van woonverzekeringen.

Stormschade melden bij gemeente

Ook de gemeente Zandvoort geeft op de eigen website informatie over het melden van stormschade. Wie een melding wil doen van afgebroken takken of andere stormschade kan op deze pagina lezen hoe dat het beste kan worden gedaan.

Noodsituaties

Alleen bij levensbedreigende noodsituaties kunnen inwoners het noodnummer 112 bellen, maar als een melding wel spoed heeft maar geen levensbedreigend karakter heeft, kan gewoon het normale telefoonnumer bellen van de gemeente op 14 023.Dat nummer is bereikbaar op werkdagen tussen 8.30 en 16.30 uur.

Buiten openingstijden

Buiten de openingstijden kunnen inwoners hun melding doorgeven aan de afdeling Handhaving via: 023 511 4950. De meldkamer is maandag tot en met woensdag bereikbaar tot 22.00 uur. Donderdag tot en met zaterdag is de meldkamer van 8.30 tot 24.00 uur bereikbaar. Op zondag is dat van 8.30 tot 17.00 uur. Bewoners kunnen spoedeisende meldingen ook doorgeven aan de politie via 0900-8844. Dit nummer is dag en nacht bereikbaar.

Geen spoed

Gaat het om een melding die geen spoed heeft? Zoals stormschade aan bomen, maar zonder direct gevaar? Deze melding kan dan online worden doorgegeven. Ook hier kunnen inwoners het nummer van de gemeente tijdens de openingstijden bellen via 14 023. Dit nummer is bereikbaar op werkdagen tussen 8.30 en 16.30 uur. Als mensen niet zeker weten of het om een acute melding gaat of niet, is het beste om de pagina Stormschade of wateroverlast melden te raadplegen.

Cookieinstellingen