Etch a Sketch: al 60 jaar tekenen met 2 knoppen

Foto: Wikipedia

Het Verhaal van de Dag neemt je vandaag 60 jaar mee terug in de tijd, naar 12 juli 1960, toen de allereerste ‘Etch A Sketch’ werd geproduceerd: Een plastic rood frame met twee witte knoppen en een zilvergrijs scherm, waarmee je, door het draaien aan knoppen, tekeningen kon maken.

(Tekst: Wim Meijer)

De uitvinding van de ‘Etch A Sketch’ van André Cassagnes bleek wereldwijd een schot in de roos en goed voor 150 miljoen verkochte exemplaren in 35 jaar.

Allergisch voor bloem
Eigenlijk was het de bedoeling dat André Cassagnes de bakkerij van zijn ouders zou overnemen. Toen hij echter als tiener in de bakkerij ging werken bleek dat hij allergisch was voor bloem. Dit dwong hem om een ander vak te kiezen. Uiteindelijk werd hij elektricien voor de Lincrusta Company, een Franse fabrikant die fotolijstjes geproduceerde en behandelde met aluminium poeder. Uiteindelijk zou dat poeder de basis vormen voor de ‘Etch A Sketch’ of, zoals Cassagnes zijn speeltje aanvankelijk doopte, L’Ecran Magique (het Magische Scherm).

Ecran Magigue
Bij toeval kwam hij er achter dat in het aluminiumpoeder kon worden getekend. Op basis daarvan ontwierp hij het beroemde schermpje. En vanaf dàt moment ging het André Cassagnes helemaal ‘voor de wind’. Nadat hij zijn Ecran Magigue had geïntroduceerd op de speelgoedbeurs van Neurenberg in 1959 ging hij een deal aan met Henry Winzeler van de Amerikaanse Ohio Art Company. Deze werkte het idee van Cassagnes verder uit waarna het tekenscherm op 12 juli 1960 op de markt kwam onder de naam ‘Etch A Sketch’.

(foto: Wikipedia)

Schudden
Het ogenschijnlijk eenvoudige apparaatje werd een wereldwijde hit met een totale verkoop van 150 miljoen exemplaren. Op zich wonderlijk, omdat het voor de echte tekenliefhebber toch wel enige beperkingen kende. Zo konden er uitsluitend horizontale en verticale lijnen mee worden getekend en dus geen cirkels.

Een ander nadeel, maar wat Cassagnes juist als voordeel zag, was dat de tekening spontaan werd gewist als je het schermpje even stevig heen en weer schudde. Dat was heel gemakkelijk voor wie weer een nieuwe tekening wilde maken, maar wat minder prettig voor wie zijn creatie wilde bewaren voor het nageslacht.

Tablet moderne Etch A Sketch
Het succes van ‘Etch A Sketch’ heeft geduurd tot halverwege de jaren negentig. Toen verschenen er steeds meer schermpjes in de speelgoedwinkels met veel meer mogelijkheden dan alleen maar ‘gebrekkig’ tekenen. En nu, in de tijd van laptops, smartphones en tablets hoef je bij een kind helemaal niet meer aan te komen met Cassagnes ‘hebbedingetje’. Bij kinderen niet, maar… bij sommige volwassenen toch weer wel.

Kunstenaar
George Vlosich III is zo’n volwassene, of eigenlijk is hij misschien nooit echt volwassen geworden. Sinds hij in 1989 op zijn 10e jaar een ‘Etch A Sketch’ kreeg ging hij helemaal los. Hij wist zijn tekenstijl met het apparaatje zo te perfectioneren dat hij zich in de daarop volgende 25 jaar heeft ontwikkeld tot een echte ‘Etch A Sketch’-kunstenaar.

Per kunstwerk is hij gemiddeld 70 tot 80 uur bezig, en liefhebbers zijn bereid om spontaan een bedrag van $ 10.000 neer te tellen voor zo’n ‘one line drawing’.

Inmiddels heeft George Vlosich III al veel beroemdheden op deze speciale manier vereeuwigd. En dat is op zich bijzonder, want juist dat ‘vereeuwigen’ kon je wel ‘schudden’ met de ‘Etch A Sketch’. Maar daar heeft George iets op gevonden. Zodra zijn kunstwerk klaar is verwijderd hij het aluminiumpoeder uit het schermpje, waardoor de tekening niet meer kan worden gewist.

Voor de wind
En wat André Cassagnes betreft: Voor die hield de wereld niet op na de ‘Etch A Sketch’. Hij ontwikkelde al snel een passie voor het ‘vliegeren’ en werd de bekendste vliegerontwerper van Frankrijk. Je kunt dus stellen dat het André Cassagnes altijd voor de wind is blijven gaan.

Reacties