Column van de dag: Spijkers op laag water zoeken

30 sep 2019, 18:54 Algemeen
5i5a4045
Pixabay

Spijkers op laag water zoeken als het gaat om het tegen houden van de Dutch Grand Prix op het Circuit Zandvoort. Het wordt bijna op een presenteerblaadje aangeboden als ik een plaatje zie van het RIVM uit 2017 over fijnstof en stikstof. Het plaatje is terug te vinden in een bericht op de website van GeenStijl in het artikel Feynman en of Feiten .

(tekst: Jaap Koper)

Niet alles kan

Afgelopen week is het advies van de commissie Johan Remkes verschenen met als titel 'Niet alles kan'. Daar doet de commissie een aantal aanbevelingen om zo snel mogelijk maatregelen te nemen om de uitstoot van stikstof naar beneden te brengen en die snel te realiseren zijn, zoals het verlagen van de maximumsnelheid op wegen dichtbij natuurgebieden. Aanleiding voor het instellen van deze commissie is de uitspraak van de Raad van State waar het PAS wordt teruggedraaid. De regeling die voorziet dat je al mag beginnen met bouwprojecten voor een vergunning definitief is en waarbij je de stikstof wel ergens weer verlaagt. Die regeling is te vrijblijvend en is door de Raad van State naar de prullenmand verwezen.

Wapen

Het heeft de milieu- en natuurorganisaties een wapen gegeven om in de aanval te gaan. Belangrijkste groep is de organisatie van Johan Vollenbroek van Mobilisation for the Environment. Deze ploeg heeft zich inmiddels gemeld als het gaat om een eventueel bezwaar in te gaan dienen voor een vergunning die straks nodig is om de aanpassingen van het Circuit Zandvoort mogelijk te maken. Aanpassingen die nodig zijn om een Dutch Grand Prix te gaan houden.

Vragen

Alleen wie het plaatje van de RIVM goed bestudeert ziet dat het de nodige vragen oproept. Het is een afbeelding uit 2017. De bron is het RIVM en waarschijnlijk heeft het FD het op 25 september nog gebruikt voor een artikel. De initialen van het FD staan er in. Nu heb ik geen ZULO gedaan wat staat voor 'Zeer Uitgebreid Lager Onderwijs' maar als ik er naar kijk, vraag ik mij werkelijk af waarom de milieu- en natuurorganisaties nu zo'n punt willen maken over de vermeende uitstoot en hoe schadelijk het allemaal niet is voor een Formule 1 race.

Ondertussen

Ik heb ondertussen ook zitten zoeken naar welke bijdrage de Formule 1 levert als het gaat om de toepassing van de techniek in de huidige auto's. Het webartikel over de Techniek in Nederland is misschien al een aanwijzing. Het vertelt over de voortschrijdende techniek op het gebied van auto's en indirect ook over de vondsten die de Formule 1 doet om een wagen sneller te laten gaan en tegelijkertijd ook efficiënter. Die techniek staat niet stil en gaat voort. Er is volgens mij geen enkele journalist die even bij de TU op de koffie gaat en vraagt naar welke bijdrage deze sport doet voor ons allemaal. Dat kan ik doen, maar helaas mijn middelen zijn beperkt.

Goedkoop

De goedkope columns van Max Pam en Jean Pierre Geelen in de Volkskrant laat ik maar achterwege. Vooral die van Max Pam vind ik ronduit ongepast om steeds maar weer naar het verleden van Zandvoort te wijzen. De milieu- en natuurbeweging mag kritisch zijn, maar zo langzamerhand mogen er ook wel wat kritische vragen richting deze organisaties worden gesteld. Dat laatste mis ik.