Mat 64 van NS doet Zandvoort even aan

De Mat 64 van de Nederlandse Spoorwegen is een trein met nostalgie en Zandvoort heeft iets met nostalgie. De trein staat ook bekend als de ‘Apekop’. Dat het nostalgische gevoelens oproept, blijkt wel op het perron van het NS station Zandvoort aan Zee als de trein afgelopen zaterdagmiddag rond 14.20 binnenrijdt.

(tekst en foto’s: Jaap Koper en Peter Loos)

Tienertoer

Zoals de lokale nieuwszender ZFM Zandvoort al eerder op de website heeft gemeld, heeft het alles te maken met de tentoonstelling Tienertoer. Het lijkt alweer lang geleden, maar de Mat 64 is pas in 2016 uit de dienstregeling gehaald. De reden van het bezoek aan het Zandvoortse treinstation, is om onder meer de trein in een goede conditie te houden. Het is zoals ZFM Zandvoort al heeft gemeld dat de Mat 64 kilometers maakt voor de tentoonstelling in het Utrechtse Spoorwegmuseum.

De ‘Apekop’ op het treinstation van Zandvoort

Gedriehoekt

De ‘Apekop’ moet worden ‘gedriehoekt’ (omgedraaid) voor de tentoonstelling en legt daarom een speciale route af in het land. Zo begint de rit voor het NS personeel al om elf uur en eindigt die om zeven uur ’s avonds als de trein zijn thuisbasis de Maliebaan weer aan doet

Route

De route is van Utrecht via Soest, Hilversum, Amsterdam, Zaandam naar Haarlem. Van Haarlem hierna naar Zandvoort en terug naar Haarlem. Van Haarlem, Beverwijk, Alkmaar naar Schagen. Retour van Schagen naar Utrecht via Zaandam, Amsterdam, Weesp, Bussum, Hilversum naar Utrecht Maliebaan.

Treinliefhebbers

Het bezoek van de MAT 64 brengt ook de nodige treinliefhebbers op de been. Zo zijn Zandvoorters Rini Cappel en Ben Abeelen op het station om aan één van de technische mensen van de Nederlandse Spoorwegen te vertellen wat het met hen doet.

Nieuwsgierig

Vooral Abeelen is nieuwsgierig. Hij wil even een blik op de ‘bok’ werpen. Zelf heeft hij ooit als machinist op een stoomlocomotief gezeten. Dat heeft hij ooit gedaan op het terrein van de Hoogovens, het tegenwoordige Tata Steel. Abeelen laat ook foto’s zien van tien jaar terug als hij met die stoomlocomotief Zandvoort aan doet. De aankomst verloopt op die dag iets anders dan gepland.

 

Een vluchtige blik in de cockpit

 

Cabine van de Mat 64

Rode loper

Meer dan tien jaar geleden legt de gemeente Zandvoort de rode loper uit op spoor 1 terwijl de locomotief doodleuk op spoor 2 aankomt. Voormalig burgemeester Van der Heijden heeft alles in het werk moeten stellen om het weer schoon te moeten praten. Het is volgens Cappel een hilarisch moment geweest.

Fotogeniek

De Mat 64 blijkt behoorlijk fotogeniek te zijn. De conducteur roept ook luidkeels of er wat ruimte kan worden gemaakt, zodat de treinliefhebbers met fototoestel in de hand een plaatje kunnen maken van de ‘Apekop’. De Zandvoortse machinist Peter Loos heeft goede herinneringen aan de trein. Ooit heeft Loos op de trein mogen rijden.

Opleiding

Loos heeft zijn opleiding als machinist op deze trein gevolgd. ,,Ik ben mijn opleiding als machinist op dit materiaal begonnen. Deze trein is behoorlijk zwaar vergeleken met de treinen van nu en dat komt onder meer door de asbest platen die er inzitten”, vertelt Loos.

Stabiel

Ook zitten er volgens Loos voordelen aan de Mat 64. ,,Door zijn gewicht ligt hij wel lekker stabiel. De ouderwetse blokken remmen zorgen ervoor dat het rem gedrag behoorlijk anders is vergeleken met de moderne treinen zodat er als machinist wel meer vakmanschap van je word verwacht”, zegt Loos over de ‘Apekop’.

De Apekop in winterse omstandigheden op traject Zwolle-Emmen
Cookieinstellingen