Column van de Dag: Hekwerk

Foto: Jaap Koper

Hekwerk kan erg handig zijn, want het kan dienen voor een afscheiding zodat anderen niet ongevraagd over jouw stukje grond kunnen lopen of het kan dienen ter bescherming van jezelf zodat je niet ergens op een gevaarlijk stuk terrein kan komen. Spoorwegbeheerder ProRail maakt gebruik van hekken zodat dwazen niet op het spoor kunnen komen. Niet zo lang geleden doet het bedrijf aangifte tegen de VPRO, omdat schrijver Geert Mak een sfeerbeeld maakt voor een nieuwe documentaire over Europa.

(tekst Jaap Koper)

Hypocriet

Een beetje hypocriet vind ik het, want als ik de geluiden van mijn dorpsgenoten Henk Keur en Willem van der Sloot beluister, mankeert er wel iets aan de veiligheid bij het spoor tussen Overveen en Zandvoort. Daarvoor ga ik niet zo ver terug in de tijd, als de werkzaamheden plaatsvinden voor de laatste natuurbrug Duinpoort over hetzelfde spoor tussen Overveen en Zandvoort. Allemaal bedoeld om voor zover ik weet het leefgebied voor dieren te vergroten.

Een voorbij denderende trein bij het ontbrekende stuk hekwerk

Oplevering

Met de oplevering van de laatste natuurbrug Duinpoort over het spoor moet materieel over een noodweg naar de plek om de werkzaamheden te verrichten. Het hekwerk wordt daarbij weggehaald zodat het materieel daar makkelijker heen kan komen. Het kost de aannemers de nodige bloed, zweet en tranen, maar dan heb je ook wel wat. Drie natuurbruggen die ervoor zorgen dat er een aangesloten gebied is ontstaan wat loopt vanaf IJmuiden tot aan de Langevelderslag.

Opruimen

Fijn dat de bruggen er zijn zul je misschien zeggen. De discussie over de natuurbruggen en het hekwerk bovenop die bruggen laat ik voor wat ze zijn. Mij gaat het om het hekwerk bij het spoor wat bij het opruimen van het materieel in een erbarmelijke staat wordt achtergelaten. ProRail plaatst nieuwe hekken aan de noordzijde van het spoor. Aan de zuidzijde laat de spoorwegbeheerder voor wat het is. ,,Zoek het zelf maar uit”, lijkt de spoorwegbeheerder daarmee te zeggen.

Punt waar het oude hekwerk ophoudt en waar het hekwerk ontbreekt

Dorpsgenoten

Mede ingegeven door mijn dorpsgenoten Keur en Van der Sloot loop ik op dinsdagmiddag 7 januari 2020 bij de splitsing van de Blinkertweg en het Visserspad naar het spoor als een soort Geert Mak die op zoek is naar een mooi plaatje op het spoor. Inderdaad geen hekwerk te bekennen. Ik kan zo doorlopen. De spoorwegbeheerder die als een verongelijkt jongetje bij de meester loopt te klikken als iemand in overtreding is, maar zelf niet uit de stoel komt om een stuk hekwerk te plaatsen aan de zuidkant van het spoor bij natuurbrug Duinpoort.

Milieu- en natuurclubs

Aan het eind van het afgelopen jaar hebben milieu- en natuurclubs als Natuurbelang en Stichting Duinbehoud zich druk gemaakt over de rugstreeppad en de zandhagedis omdat die bij de werkzaamheden van het Zandvoortse circuit worden gedood. Als je als milieu- en natuurclub ook de fauna zo belangrijk vindt in een stuk terrein achter Zandvoort, laat je dan ook horen of is de Formule 1 de ijsbeer? Wel je bekommeren over een paar reptielen, maar over de damherten hoor ik niks. Maakt ons niks uit als er een damhert door een trein wordt aangereden. Zijn er genoeg van.

Gele kaart

Een gele kaart gaat ook naar ProRail. Aangifte doen tegen een omroep omdat een stoute schrijver gebruik maakt van een stuk spoor waar die helemaal niet mag komen. Als ik morgen weer naar dat stukje duin loop en zie dat het hekwerk wat er eigenlijk moet staan om mij tegen te houden ontbreekt, vind ik dat een behoorlijke nalatigheid. Ik sta op het punt aangifte doen tegen ProRail, maar dan wel omdat het vertikt hun zaken op orde te stellen voor een stuk hekwerk bij het spoor in Zandvoort-Noord.

Reacties