Vandaag bestaat het treinstation van Zandvoort 140 jaar waarbij de Nederlandse Spoorwegen dit moment niet zo maar voorbij heeft laten gaan in de badplaats. Reizigers krijgen van een promotieteam van de NS chocolaatjes voor onderweg mee.
Gemeente Zandvoort
Ook de gemeente Zandvoort staat stil bij de gebeurtenis met een webartikel op de gemeentelijke website waar de ontstaansgeschiedenis uit de doeken wordt gedaan. Het ontwerp van de spoorlijn ontstaat tussen 1844 en 1845 als een toenemend aantal van bad toeristen de badplaats wil gaan bezoeken. Merendeel van de toeristen zijn destijds van Duitse komaf.
Gebroeders Eltzbacher
De Eltzbacherstraat die net ver van het huidige station Zandvoort aan Zee ligt, heeft alles te maken met de spoorverbinding tussen Haarlem en Zandvoort. De drie broers Gustav, Julius en Moritz (Fritz) Eltzbacher Zandvoort hebben de spoorverbinding betaald, waardoor Zandvoort zich als badplaats heeft kunnen ontwikkelen. De drie Duits-Joodse broers zijn afkomstig uit een Duitse bankiersfamilie uit Keulen en laten in de tweede helft van de negentiende eeuw een treinverbinding aanleggen van Haarlem naar de badplaats. Het is de start van ‘Bad Zandvoort’. De aanleg van de spoorlijn begint op 10 december 1880 en op 7 mei 1881 worden de werkzaamheden afgerond.
Huidige station
Het huidige station dateert volgens Wikipedia van 1908. Het eerste treinstation ligt dan veel noordelijker, waar ook het Zandvoortse Kurhaus heeft gestaan. Doordat het eindpunt wat verder van het dorp is verwijderd, krijgt de badplaats in 1889 'Zandvoort-Dorp'. Deze halte is nu de plaats van het huidige station en de Haltestraat die voor een deel naast de spoorverbinding loopt en grenst aan het huidige station, is een verwijzing naar deze halte.
Extra's
Inmiddels heeft het station de nodige extra's gekregen met het oog op de komst van de Formule 1. Zo zijn er extra perrons om straks de toeschouwers die het grote evenement gaan bezoeken zo snel mogelijk te laten uitstappen. Afgelopen weekend is dat al een beetje merkbaar geweest, waarbij de NS meerdere treinen in het uur heeft laten rijden.