Geen zorgen om vergunningaanvragen en tijdsdruk voor Circuit Zandvoort

Sportief directeur Jan Lammers van de Grote Prijs van Nederland maakt zich geen zorgen over de vergunningaanvragen en de genoemde tijdsdruk die mogelijk bestaat voor het organiseren van de Dutch Grand Prix op het Circuit Zandvoort. Dat meldt autosportmedium Formule 1, na het nieuws dat bewonersplatform Rust Bij De Kust een mogelijkheid denkt te hebben om de race op het Zandvoortse circuit te kunnen torpederen.

Kritisch

Lammers is ook kritisch op het bewonersplatform en stelt dat zij niet voor rust aan de Zandvoortse kust zorgt met de uitlatingen die Karel van Broekhoven namens het bewonersplatform heeft geuit. Bij BNR heeft Van Broekhoven verklaard, serieus na te denken om bezwaar te zullen aantekenen tegen de vergunningsaanvragen die nodig zijn om circuit en infrastructuur aan te passen.

Goed recht

Volgens Lammers is het een goed recht dat het bewonersplatform klaagt, maar de voormalig Formule 1 coureur zegt ook dat je zowel als persoon als organisatie een sociale plicht hebt om het het milieu niet buitenproportioneel te belasten.Daarmee handelt Lammers in de geest van de motie die de gemeenteraad van Zandvoort eerder dit jaar unaniem heeft aangenomen, waarbij ook het duurzaamheidselement is meegenomen.

Sociale besef

Ook vindt de sportief directeur dat het sociale besef van twee kanten moet komen. ,,Ze zetten ons weg als milieubarbaren, wat niet fair is. Ze doen zelf of ze zo’n hoge moraal hebben, maar we hebben toch allemaal een sociale plicht elkaar het leven aangenaam te maken?”, vraagt Lammers zich hardop af in het artikel van Formule 1.

Niet te ver

,,Als een paar duizend mensen tegen zijn, maar vele honderdduizenden mensen tot miljoenen – want zo groot is de interesse in de Formule 1 in Nederland – willen drie dagen met plezier van de Grand Prix genieten, ga je dan niet te ver om dat te willen tegenhouden?”, is de de kritische vraag van Lammers aan het adres van het bewonersplatform in het Haarlemse Ramplaankwartier.

Bezwaren

De bezwaren die Rust bij de Kust denkt te hebben, liggen vooral bij een mogelijke vergunningaanvraag van een extra ontsluitingsweg tussen de Boulevard Barnaart en het circuit. Vanwege de stikstof uitspraak en omdat de ontsluitingsweg pal naast een stuk Natura 2000 ligt, denkt Rust bij de Kust een middel te hebben om de boel te dwarsbomen.

Harde klap

,,Als die regel tot de letter wordt nageleefd, is dat een harde klap voor het hele bedrijfsleven, landelijk”, zegt Lammers in reactie daarop. ,,Puur praktisch is die regel niet uitvoerbaar; er zullen denk ik noodzakelijkerwijs genoeg uitzonderingen op komen”, laat de voormalige Formule 1 coureur aan Formule 1 weten. Wel erkent hij dat het voor het Zandvoortse circuit en net als voor het bedrijfsleven, een uitdaging ligt om het wel voor elkaar te krijgen.

Takenlijst

Volgens Lammers is het ook iets wat gewoon op de takenlijst van het Circuit Zandvoort staat. ,,Het is net als het dagelijks leven, daarin staan onderweg naar werk ook niet altijd alle stoplichten op groen, maar ze staan ook niet altijd allemaal op rood. Het gaat nu om aanpakken: niet klagen, maar dragen”, zegt de sportief directeur op een voor hem bekende wijze.

Bron: Formule 1

 

Cookieinstellingen