‘Zandvoort Marketing bewaakt het imago van Zandvoort’

Foto: Wim Meijer Fotografie

Het gemeentebestuur van Zandvoort vindt dat Zandvoort Marketing het imago van Zandvoort als badplaats bewaakt. Wethouder Ellen Verheij geeft namens het college daarmee een reactie op onder meer de PVV Zandvoort en Ouderenpartij Zandvoort die zich kritisch hebben uitgelaten over Zandvoort Marketing.

Subsidie

Begin januari hebben Marco Deen en Ronald van Tiggelen namens de PVV Zandvoort de wethouder gevraagd wat er nu precies gebeurd met de subsidie die de gemeente Zandvoort geeft aan Zandvoort Marketing. In een uitgebreide reactie aan de gemeenteraad verdedigt Verheij de subsidie aan Zandvoort Marketing. Een vraag die Deen en Van Tiggelen in hun brief van januari aan het college hebben gesteld, is welke toegevoegde waarde Zandvoort Marketing heeft voor de gemeente tijdens het eerste weekend van mei als de Dutch Grand Prix op het Circuit Zandvoort plaatsvindt.

Garant voor wereldwijde media-exposure

Volgens Verheij staat de Formule 1 garant voor wereldwijde media-exposure. ,,in de slipstream trekt evenement bezoekers en potentiële samenwerkingspartners uit binnen- en buitenland. Dit heeft Zandvoort ook nodig om de toeristische ‘hotspot’ van de Metropoolregio Amsterdam te kunnen blijven”, stelt de wethouder aan de raad.

Vliegwiel

Een evenement als de Dutch Grand Prix kan volgens haar als vliegwiel fungeren om onder andere economische, maatschappelijke en sociale spin-off te creëren. Iets wat circuitdirecteur en directeur van de Dutch Grand Prix Robert van Overdijk voor de ZFM Zandvoort microfoon al uit de doeken heeft gedaan. Wel is het zo dat volgens Verheij dat het sportevenement niet vanzelf leidt tot de gewenste effecten.

Kansen

,,Het is juist van belang dat Zandvoort Marketing de kansen die de Formule 1 biedt voor de gemeente verzilvert door actieve marketing en promotie en aanbodontwikkeling in samenwerking met (inter)nationale partijen”, laat Verheij aan de gemeenteraad weten.

Meer te beiden dan alleen de Formule 1

Daarnaast heeft Zandvoort volgens de wethouder meer te bieden dan alleen de Formule 1. ,,Zandvoort heeft een gezellig centrum, een prachtig strand en uitgestrekte natuurgebieden dat het hele jaar door bezoekers moeten aantrekken. Omdat Zandvoort met de Formule 1 wereldwijd potentiële bezoekers en samenwerkingspartners bereikt, is dit juist het momentum om te laten zien wat Zandvoort te bieden heeft”, stelt de wethouder aan de raad.

Bijdrage aan profilering van Zandvoort

Verheij vindt dat Zandvoort Marketing met haar activiteiten een bijdrage levert aan de profilering van Zandvoort bij bezoekers, bedrijven en bewoners wat direct gevolgen heeft voor de werkgelegenheid, het toerisme en de bestedingen in Zandvoort. ,,Dit algemene belang wordt met de subsidie aan Zandvoort Marketing ondersteund. Het is voor de gemeente essentieel dat Zandvoort Marketing het imago van Zandvoort bewaakt”, zegt de wethouder.

Niet optimaal benut

Het Zandvoortse college vindt dat als alle ondernemers zich afzonderlijk profileren met eigen reclame-uitingen, dat dan op het vlak van beeldvorming en het imago van Zandvoort de kansen wellicht niet optimaal worden benut. Het is volgens Verheij juist dat Zandvoort Marketing de gemeente Zandvoort promoot als geheel, waarbij het onder meer de lokale ondernemers ondersteunt en organisatoren bij de marketing en promotie. ,,De focus ligt komende jaren op het bedienen van de inkomende toerist, de marketing en promotie én aanbodontwikkeling, waarbij intensief wordt samengewerkt met de gemeente, ondernemers en evenementenorganisatoren”, zegt Verheij.

Cookieinstellingen