Circuit Zandvoort behoudt karakteristieke grindbakken

Volgens autosportwebsite Racing News 365 blijven de grindbakken op het Circuit Zandvoort bestaan. De lange en brede uitloopstroken van asfalt zoals die te zijn op het Franse Paul Ricard zullen op Zandvoort niet te zien zijn volgend jaar als de Formule 1 van start gaat bij de Heineken Dutch Grand Prix op het Zandvoortse circuit.

Lay out

Net als de grindbakken, zal ook weinig gesleuteld worden aan de lay out van het Circuit Zandvoort. Wel komen er de nodige aanpassingen op het circuit, maar die zal niet worden uitgevoerd door de Formule 1 huisarchitect Hermann Tilke. Het Circuit Zandvoort gaat in zee met het Italiaanse Dromo Circuit Design wat in eigendom is van de Italiaan Jarno Zaffelli. De Italiaan heeft voor de aanpassing de opdracht gekregen vanuit de badplaats.

Geen onbekende

In de autosportwereld is het Italiaanse Dromo geen onbekende, want het Italiaanse bedrijf heeft ook de aanpassingen gedaan voor het Britse circuit van Silverstone waar tijdens de laatst verreden Grand Prix het nodige te zien is geweest.

Enorm blij

Zaffelli is daar enorm blij mee. Na onder meer zijn klus voor Silverstone, mag de Italiaan Zandvoort daar aan toevoegen. Daar zijn we ongelofelijk trots op”, zegt Zaffelli vanuit zijn kantoor in Reggio Emilia tegen de redactie van autosportwebsite Formule 1. “We nemen deze uitdaging graag aan. Ik denk dat de lay-out van Zandvoort met geen enkele andere baan op de huidige Formule 1-kalender te vergelijken is”, laat de Italiaanse ontwerper weten.

Aan de neus voorbij

Waar de een de opdracht krijgt, gaat die bij een ander aan de neus voorbij. Die ander is de Duitse architect Tilke die in het verledem voor de Formule 1 ook de nodige circuits heeft ontworpen zoals die van Abu Dhabi en Bahrein. ,,Ik ben niet gevraagd”, zegt Tilke tegen het autosportmedium op internet.

Grindbakken

Bij de opdracht die Dromo heeft meegekregen, is wel het behoud van de grindbakken belangrijk, omdat deze als erfgoed worden beschouwd en als zodanig zo veel mogelijk met rust gelaten moeten worden. Het is ook iets wat Zafrelli laat doorschemeren. ,,Dat was een nadrukkelijk verzoek van alle betrokken partijen”, zegt Zaffelli. Dromo houdt vast aan het grind en heeft geen plannen om geasfalteerde uitloopstroken aan te leggen zoals in Frankrijk.

Bron: Racing News 365 en Formule 1

Cookieinstellingen