Zorgen van Pirelli bij mogelijke aanpassing Arie Luyendijkbocht op Circuit Zandvoort

Bandenfabrikant Pirelli heeft de nodige zorgen, als de Arie Luynedijkbocht een mogelijke aanpassing gaat krijgen voor de Formule 1 race op het Circuit Zandvoort. Afgelopen vrijdag is het nieuws al naar buiten gekomen in het Ziggo Formule 1 café en ook RTL Nieuws meldt het nieuws over de zorgen van de bandenfabrikant in de Formule 1.

Kombocht

De laatste bocht op het Circuit Zandvoort verandert mogelijk in een kombocht, waardoor de Formule 1 wagens meer snelheid gaan meenemen naar het rechte stuk, zodat inhalen wellicht meer tot de mogelijkheden behoort. Het ‘verkanten’ van de Arie Luyendijkbocht kan volgens Pirelli tot problemen gaan leiden met de banden.

Op de schop

Dat het Circuit Zandvoort hier en daar op de schop gaat, is duidelijk geworden na de officiële aankondiging van de Dutch Grand Prix in mei. In de plannen voor de aanpassingen, krijgt de Arie Luyendijkbocht mogelijk de grootste verandering. Nu is de bocht een snelle doordraaier naar rechts. Straks zal de bocht een flinke ‘verkanting’ krijgen van zo’n 17 à 18 graden krijgen en daarmee een soort kombocht worden, zoals de autosportliefhebbers die ook kennen van een circuit als Indianapolis.

Twee keer zo steil als Indianapolis

Alleen is de toekomstige kombocht van ongeveer 18 graden bijna twee keer zo teil worden als de kombochten op het legendarische circuit in Amerika. De bochten van de oval waar naamgever Arie Luyendijk in de jaren negentig twee keer succesvol is geweest, hebben een verkanting van 9.2 graden.

Nodige problemen

Destijds heeft dat al voor de nodige problemen geleid op het Amerikaanse circuit. In 2005 heeft bandenleverancier Michelin daar al gewaarschuwd dat het voor problemen gaat geven. Iets wat als snel duidelijk wortd, als enkele banden van de Formule 1 wagens beginnen te klappen tijdens de trainingen. Door deze onveilige situatie hebben alle auto’s op Michelin-rubber zich op het ovalgedeelte teruggetrokken voor de race, met als gevolg dat alleen de zes auto’s die Bridgestone banden hebben gebruikt de race hebben gereden.

Uitdaging

Als de plannen voor een aanpassing van de Arie Luyendijkbocht doorgaan, komt komt de Italiaanse bandenleverancier volgens Pierlli baas Mario Isola voor een enorme uitdaging te staan. Het overwinnen van deze uitdaging is nodig om met een aangepaste Arie Luyendijkbocht een dergelijk fiasco als op Indianapolis te voorkomen.

Liever niet

,,We hebben liever niet dat die bocht een banking krijgt,” geeft Isola toe in een interview met RaceFans. Volgens Isola is Pirelli momenteel aan het evalueren wat het kan betekenen bij een aangepaste bocht, omdat de banden dan natuurlijk veel meer te verduren gaan krijgen. ,,Om de banden bestand te laten zijn tegen dit soort krachten zullen we de minimum bandendruk moeten verhogen. Het probleem wat je dan echter krijgt is dat de bandendruk veel te hoog zou zijn voor de rest van het circuit. Het is geen eenvoudige kwestie”, zegt Isola voor het autosportmedium.

Bron: RTL Nieuws

Cookieinstellingen